Saturday 12 November 2011

Klasifikasi Suara


Setiap orang mempunyai suara yang unik. Suara wanita dan lelaki, sama ada dewasa atau remaja boleh dikategorikan mengikut jenis suara dan renj not yang boleh dinyanyikan. Ada wanita yang mempunyai suara yang tinggi dikenalkan sebagai penyanyi soprano, sesetengah lelaki mempunyai suara yang dalam dan rendah digelar bes. Jenis-jenis suara mengikut urutan ialah : soprano atau treble, mezzo soprano, alto, contralto atau counter-tenor, tenor, baritone dan bes.
Biasanya di dalam kumpulan koir hanya empat suara yang kerap digunakan iaitu soprano, alto, tenor dan bes atau untuk koir yang terdiri dari wanita ialah soprano, mezzo soprano dan alto.
                Di dalam koir sekolah rendah yang terdiri dari kanak-kanak lelaki dan perempuan selalunya suara mereka tiada perbezaan sehinggalah kanak-kanak lelaki mencecah umur dari 11 hingga 14 tahun suara mereka bertukar menjadi lebih rendah dan dalam atau lebih dikenalai sebagai “pecah” suara. Suara kanak-kanak wanita tidak mengalami “pecah” suara seperti kanak-kanak lelaki Cuma suara mereka menjadi lebih matang apabila meningkat dewasa. Kanak-kanak lelaki yang mengalami transisi vocal ini perlu diawasi dengna teliti dan digalakkan untuk bernafas lebih dengan kerap dan mengekalkan postur nyanyian yang selesa dan baik.

1 comment:

  1. Wynn Resorts names new CEO, CFO, as CFO and
    Las 광주 출장마사지 Vegas, Nevada, December 9, 2021 (Nasdaq: WYNN) 경주 출장샵 - Wynn Resorts and 과천 출장샵 its new CEO, CFO and CFO, CFO Julie Wertensi will head 삼척 출장안마 its Las Vegas-based CFO, 대구광역 출장마사지 CFO

    ReplyDelete